Toimivat kotisivusisällöt vaativat Googlen toimintalogiikan ja asiakaskäyttäytymisen ymmärtämistä. Google lukee (indeksoi) nettisivutekstejä ja määrittää, vastaako sisältö niin hyvin käyttäjien hakusanoja, että yritys ansaitsee paikan ensimmäisellä hakusivulla.  

Käyttäjä puolestaan toimii omalla logiikallaan: Hän on tullut etsimään täsmätietoa, ei viihtymään viihtymisen vuoksi.  Sisällön pitää siis puhutella ensimmäisistä sanoista ja vastata kysymyksiin, joihin kävijä tuli hakemaan vastauksia. Tässä muutamia tärppejä omien kotisivujen sisältöjen tarkasteluun.  

 

1. Tarkista otsikot

Googlen kannalta tärkeintä ovat toimivat, käyttäjien hakusanoja vastaavat otsikot. Tarkista siis, ovatko kotisivujesi otsikoinnit täsmällisiä ja informatiivisia. Jos myyt esim. villasukkia, toimivampi otsikko voi olla ”Käsintehdyt kotimaiset villasukat” kuin ”Lämpimiä jalkoja koko kansalle”.

 

2. Tuo brändiääni oikeisiin paikkoihin

Jokainen yritys haluaa erottua. Brändin äänensävy ja värikynä kannattaa kuitenkin sijoittaa oikeisiin paikkoihin. Edellisen esimerkin kaltainen ”Lämpimiä jalkoja koko kansalle” -toivotus onkin parempi laittaa itse tekstiin tai kuvabanneriin eikä otsikkoon.

 

3. Korjaa näkökulma

Turhan moni yritys kertoo verkkosivuillaan palveluistaan me-muodossa: me olemme, me teemme, me tarjoamme. Kannattavampaa ja puhuttelevampaa on kääntää näkökulma lukijaan: Sinä tarvitset, sinä ansaitset, sinua helpottaa.

 

4. Luo riittävästi uutta sisältöä

Googlen kannalta on tärkeää, etteivät kotisivut ole staattinen reliikki vaan elävä paikka uudelle tiedolle. Siksi kotisivuille kannattaa tuottaa säännöllisesti uutta sisältöä kuten ajankohtaisia uutisia, asiakastarinoita (usein luetuimpia sisältötyyppejä) tai blogeja.  Mikäli omat resurssit eivät riitä, etsi hyvä sisällöntuottaja.

 

5. Ole selkeä, vähennä höttöä

Etenkin palvelukuvaukset kannattaa hioa täsmällisiksi ja tiiviiksi. Kun kävijä tarvitsee tietoa, hän silmäilee sisältöä kuin saalistaan etsivä haukka.  Älä siis höpötä vaan lyö faktat pöytään! Pyri poistamaan jokainen tarpeeton täytesana ja ohjaamaan kävijä lempeän jämäkästi kohti yhteydenottoa tai ostoa.

 

6. Muista, että viestintä on myös visuaalista

Sisällöntuotanto ei ole vain tekstituotantoa eikä viestintä ole pelkästään sanoja. Kotisivuilla vierailevaa auttaa, jos sisältö on myös visuaalisesti harkittua: tärkein sisältö voi olla kuvattuna puhuttelevina kuvituksina, infografiikkana, videona, listauksena tai asiakassitaatteina. Kaikki tämä elävöittää, täsmentää ja selkeyttää tärkeimpiä viestejä.

 

7. Pyydä apua kotisivujen sisältöihin

Jos itse ei jaksa, ehdi, osaa tai motivoidu, kannattaa kotisivusisällöt laittaa kuntoon ammattilaisen kanssa. BBC auttaa kotisivusisällöissä lähtökohtaisesti kahdella mallilla:

1) Sisältöjen stilisointi on kevyempi freesaus, jossa nykyiset kotisivusisällöt viilataan paremmiksi kiinnittäen huomio oikeakielisyyteen, lauserakenteisiin, ilmaisun täsmällisyyteen ja otsikointeihin. Työ kustantaa laajuudesta riippuen keskimäärin 1500-2500 € (alv. 0).

2) Sisältöjen uusiminen on laajempi projekti, jossa kotisivutekstit laitetaan kokonaan uusiksi. Projektiin kuuluu työpaja, jossa määritetään uudet tavoitteet, kohderyhmäviestit ja sisältötarpeet; tämän jälkeen BBC tuottaa yritykselle kokonaan uudet kotisivusisällöt. Projektihinta on laajuudesta riippuen keskimäärin 3500-5500 € (alv. 0).

 

Kysy lisää
📧 riina@bigboycompany
📞 0503453450

Takaisin blogiin