1. ENEMMÄN ON PAREMPI
Yleensä työntekijät ovat sitä tyytyväisempiä, mitä paremmin heidät pidetään kelkassa yrityksen tilanteista ja tapahtumista, kuten uusista rekrytoinneista tai strategiatyön etenemisestä. Viesti siis riittävästi.
2. KOHDENNA OIKEIN
Tiedosta, keille viestin lähetät: koskeeko aihe kaikkia vai ainoastaan osaa porukasta? Huonosti kohdennettu kimppameili saattaa aiheuttaa viestintäkaaoksen, jossa kukaan ei tiedä, mitä keneltäkin odotetaan.
3. KIIRE EI OIKEUTA KETTUILUUN
“Joo kirjoitin töykeästi, mut oli kiire.” Ei, ei ja EI. Jos sinulla on aikaa lähettää viesti – oli se meili, Slack, tekstiviesti tai mikä tahansa – sinulla tulee olla aikaa varmistaa kunnioittava ja asianmukainen äänensävy.
4. VÄLTÄ PASSIIVIA
Passiivissa puhuminen johtaa helposti sisäisen viestinnän sakkaamiseen. Kun asioita “lähdetään tekemään” ja “otetaan työstöön”, ei kukaan ole täysin varma, kenellä on pallo. Suosi siis aina aktiivimuotoa.
5. TEE VIESTEISTÄ HELPPOLUKUISIA
Jos meilisi vaatii tällä kertaa pidemmän palstatilan, huomioi vastaanottaja: jaa kappaleita, käytä bulletointeja, boldaa tai alleviivaa tärkeitä kohtia. Näin lukija löytää viestistä oleellisen. Varmista myös, että kieli on selkeää: kapulakieli ja jargon eivät saamaan sanomaa läpi.
6. SOITTAAKIN VOI
Moni ahdistuu jatkuvista meileistä, ja usein puhelu hoitaa saman asian murtoajassa. Puhelimessa (tai kasvotusten) vastaanottaja tavoittaa myös äänensävysi ja väärintulkinnan vaara voidaan välttää.
7. VÄLTÄ ”MUTTAA” JA KUUNTELE
Kuunteleminen on oleellinen osa viestintätaitoja. Jos esimiehenä tai firman johtajana avaat keskustelun aiheesta X, ole myös valmis aidosti kuuntelemaan. “Hyvä idea, mutta” ja “Joo, mutta”, “Mutta meillä on jo” -vastaukset ovat omiaan lyömään avauksen suoraan kanveesiin. Kuunteleminen on halua ymmärtää.
8. PIRISTÄ PIENILLÄ JUTUILLA
Palaverikutsussa voi lukea “Viikkopalaveri” – tai sitten “Mahtava maanantai-Meet! ☀️ ”. Viestintää on helppo värittää ripauksella huumoria ja hyväntuulisuutta. Se tarttuu ja tekee hyvää.
9. LUO PROSESSIT
Piditte strategiapäivät? Muistitteko luoda myös prosessin strategian käytäntöönpanolle ja viestinnälle? Älä oleta, että henkilöstölle riittää kertaaminen kerran vuodessa: tärkeät viestintäteemat täytyy pitää elossa. Tämä onnistuu selkeillä prosesseilla.
10. VARMISTA YHTEINEN OHJEISTUS
Onnistunut sisäinen viestintä on aina yhteistä työtä, ja osa toimivaa yrityskulttuuria. Yrityksen pelisäännöt ja viestintäkulttuuri kannattaa siis koota ohjeistukseksi ja jakaa koko työyhteisölle. Sähköinen viestintäohje on hyvä sijoittaa esimerkiksi yrityksen intranetiin.
Sisäisen viestinnän ohjekirjat BBC:ltä
Onko aika panostaa sisäiseen viestintään, ottaa sen mahdollistama muutosvoima käyttöön ja luoda sisäisesti vahva viestintäkulttuuri? BBC:n Sisäisen viestinnän kulttuurikirja -projektit ovat nyt varattavissa. Projekti avaa keskustelun sisäiseen viestintään, osallistaa henkilöstön monipuolisesti ja muotouttaa yhteiset pelisäännöt sisäisen viestinnän kulttuurikirjaksi. Lisätietoja kokonaisuudesta saat sähköpostitse – joten jos teema kutkuttaa, keskustellaan lisää!
🖤 Riina
📧 riina@bigboycompany.fi
☎️ 050 345 3450