Lähtökohta: Yritysviestintä vailla persoonaa

Lähihuollon lähtökohta oli monelle pk-yritykselle tyypillinen: viestintä oli jäänyt vähälle huomiolle, siihen ei ollut vastuuhenkilöä ja viestintämateriaaleja oli tehty vailla ohjeistusta. Siten sisällöt olivat kuin talo, johon oli tuotu tavaraa vailla sisustussuunnittelua ja jossa ei näkynyt asukkaiden persoona. Oli aika siivota nurkat ja rakentaa yhtenäinen viestinnän kokonaisuus.

BBC:n viestinnän uudistusprosessi

Yritysviestinnän ja brändiviestinnän kehittäminen onnistuu parhaiten osallistavalla prosessilla. Kun yrityksen omat ihmiset pääsevät vaikuttamaan, syntyy linja, joka tuntuu aidosti omalta ja tukee arjen tekemistä.

Lähihuollon viestintäuudistus eteni seuraavasti:

  1. Taustatyö: perehtyminen asiakkaaseen ja viestinnän nykytilaan
  2. Ennakkokysely henkilöstölle → sitouttaminen
  3. Fasilitoitu työpaja tiimille → osallistaminen
  4. Väliyhteenveto ja palaute →  ymmärryksen varmistaminen
  5. Viestintäohjeen suunnittelu, koonti ja läpikäynti asiakkaan kanssa → validointi
  6. Viestintälinjausten vieminen käytännön materiaaleihin (tarjousdokumentit, asiakasviestit, tiedotteet)

Koko uudistus toteutettiin vain reilussa kuukaudessa.

Asiakkaalta: ”Rentoa, selkeää ja ammattitaitoista”

Tätä mieltä yhteistyöstä ja uudistetusta viestintälinjasta oli toimitusjohtaja Riina Ahonen:

“Rentoa, selkeää ja ammattitaitoista tekemistä. Työporukan osallistaminen sujui hienosti, workshopit olivat mielestäni selkeitä ja ytimekkäitä – ja lyhyessä ajassa saatiin paljon irti. Meille rakennettiin hyvä viestinnän yhtenäistämispaketti yrityksemme tarpeet huomioiden.”

Bonuksena valokuvaukset

Asiantuntijoiden on hyvä pysyä lestissään, mutta toisinaan kannattaa hyödyntää tilanteista tehot. Lähihuollon viestinnän työpajaan yhdistettiin bonuksena BBC:n toteuttama kahden tunnin kuvaussessio, jonka myötä yrityksen kuvapankki kasvoi yli 20 kuvalla. Nyt  talon tiimihenki, osaajat ja kalusto ovat entistä vahvemmin osa brändiviestintää.

 

Onko yritysviestintänne pölyttynyt? Ehostetaan viestintä uuteen uskoon

Jos yritysviestintä kaipaa uudistusta, BBC auttaa rakentamaan siitä selkeän, yhtenäisen ja yrityksenne näköisen. Viestinnän linjauksen ja ohjeistuksen projekti maksaa tyypillisesti noin 2 500–4 500 € (alv. 0) riippuen sovitusta laajuudesta. Nopeiten saat meidät kiinni soittamalla: ☎️ 0503453450

Takaisin blogiin