Miksi podcast toimii sisältömarkkinoinnissa?
Podcastit ovat nousseet yhdeksi suosituimmista viestintä- ja sisältömuodoista. Niiden vetovoima perustuu helppokäyttöisyyteen: ihmiset voivat kuunnella niitä milloin ja missä tahansa – ja niiden avulla yritykset voivat tavoittaa kohdeyleisönsä syvällisesti ja vaikuttavasti. Äänisisältö mahdollistaa tarinankerronnan, asiantuntijuuden ja emotionaalisen yhteyden rakentamisen. Valmentimon ”vilosofia” lähdettiin herättämään eloon videopodcastilla, jotta podcast-tuotannoista saataisiin täysi hyöty irti eri jakelukanavissa kuten YouTubessa.
Podcast-tuotannon vaiheet
BBC otti työpöydälleen Valmentimo-podcastin ensimmäisten esittelyjaksojen käsikirjoittamisen, tuotannon projektoinnin ja podcastien artikkelituotannon. Sisällön monistaminen artikkeleiksi kannattaa, sillä siten hyvä sisältö jalostuu SEO-optimoiduksi sisältömarkkinoinnin pääomaksi nettisivuille. Lisäksi ratkaisu tarjoaa yleisöille eri tapoja kuluttaa samaa sisältöä.
Podcast-tuotannossa edettiin selkeällä prosessilla:
- Haastattelut: Hyvä käsikirjoitus edellyttää, että yrityksen tavoitteet ja viestikärjet ovat selkeät.
- Tuotantoyhteydet: BBC hoiti tarjoukset tuotantotaloilta, ja yhteistyöhön lähdettiin Pioneeri Productionin osaavan tiimin kanssa.
- Käsikirjoittaminen: BBC käsikirjoitti johtamisen ja myynnin valmennusta käsittelevät introjaksot, joiden sisältö sparrattiin ja viimeisteltiin Valmentimon ja haastattelijan kanssa.
- Kuvaukset: BBC oli mukana kuvauksissa varmistamassa, että viestinnän tärkeimmät kärjet saatiin purkitettua. Kuvauksissa tuotettiin myös jaksojen markkinointiin tarvitut short form -videot.
- Editointi: BBC avusti leikkausvaiheessa, jotta turhat rönsyt saatiin jaksoista pois.
- Artikkelituotanto: Jaksoista tuotettiin sisältömarkkinointia tukevat artikkelit.