Tavoitteena tunnetta ja tarinaa
Olas Group rakentaa pääkaupunkiseudulle maalämpökoteja pohjoisen puusta – laadukkaasti ja kestävästi. Yrityksen someviestintä oli painottunut faktapohjaiseen tiedottamiseen rakennushankkeista, mutta nyt yritys halusi lähteä vahvistamaan erottuvuuttaan ja brändin tarinallista ydintä.
Yhtiö kysyi Tampereelta suosituksia laadukkaista sisältö- ja markkinointikumppaneista, ja esiin nousi Big Boy Company. Yhteistyössä päätettiin toteuttaa someauditointi, ideointi ja sisältösuunnitelma, jotta sosiaalisella medialla olisi punainen lanka ja se välittäisi Olaksen arvot ja laatumielikuvan.
Ideat lenkkipolulta asiakaspolulle
Yhteistyö startattiin BBC:lle tunnusomaisella tavalla: walk & talk -lenkkisparrilla. Epämuodollinen ideointikävely auttoi syventämään ymmärrystä brändistä, tavoitteista ja mahdollisuuksista – ja poiki runsaasti oivalluksia ja sisältöaihioita, jotka saattoivat ideat oikealle polulle.
Auditointi ja kilpailija-analyysi keskitettiin kolmeen kanavaan: Instagramin, Facebookin ja LinkedInin. Läpikäynti antoi selkeän kuvan kanavien nykytilasta, kehityskohteista ja siitä, mitä kilpailijat tekivät ja missä Olas voi ottaa etumatkaa. Auditointi ja ideointi loivat perustan sisältösuunnitelmalle, jossa ideat kehittyivät sisältösarjoiksi: teemoiksi, jotka rakentavat tarinaa ja ohjaavat kävijöitä myyntifunnelissa.
Selkeä rakenne ja rytmi somen tekemiseen
Olas Groupin sisältösuunnitelmassa ideat jäsennettiin sisältöpilareiden alle, jotta some tukisi eri yleisöjen tiedontarpeita ja tarjoaisi vaihtelevia näkökulmia: ihmisten tarinoita, käytännön vinkkejä ja pohjoisen puun brändisanomaa. Mukaan otettiin eri sisältöformaatteja, kuten videoita, karuselleja ja kuvakerrontaa – sekä kvartaaleittain toteutettavia “bonuksia”, kuten kilpailuja, äänestyksiä ja toimitusjohtajan kvartaalikatsaukset.
Samalla sovittiin uudesta, realistisesta julkaisurytmistä: aiemman satunnaisuuden sijaan sisältöjä julkaistaan nyt noin kahdesti viikossa. Tahti on hallittava, mutta pitää kanavat aktiivisina ja mahdollistaa sen, että sisällöt suunnitellaan kanavien piirteet huomioiden. Kaikkea ei kannata monistaa kanavasta toiseen, vaan roolittaa kanavat ja antaa yleisölle selkeä syy seurata juuri tätä alustaa.
Käytännön työkalu jatkuvaan sisällönhallintaan
Asiakas sai työn tueksi kuukausikohtaisen sisältökalenterimallin: konkreettisen templaten, joka havainnollistaa julkaisujen rytmin ja sisällönhallinnan käytännössä. Kalenterista tehtiin esimerkkipohja PowerPointiin ja hallintaversio Exceliin, jonka avulla sisältöjä voidaan suunnitella ja johtaa keskitetysti. Mallin avulla Olas Group pystyy näkemään, miten eri sisältösarjat ja -formaatit limittyvät ja miten niiden toteutus voidaan resursoida. Template toimii ohjeena ja työkaluna: se antaa selkeän rakenteen sisältöjen aikataulutukseen ja auttaa pitämään somen ison kuvan hallinnassa myös silloin, kun uusia kokonaisuuksia lisätään mukaan.
Asiakkaalta: ”Kattava ja käytännönläheinen kokonaisuus”
Takaisin blogiin“Auditointi ja sisältöideat vastasivat juurikin tarpeisiimme – kattava ja käytännönläheinen kokonaisuus. Hienosti olet sisäistänyt, mitä haluamme viestiä, ja kaikki aineistoissa tuntui Olakselta. Kiitos sujuvasta yhteistyöstä!”