Lähtökohta: Yritysviestintä vailla persoonaa

Lähihuollon lähtökohta oli tyypillinen: viestintä oli jäänyt vähälle huomiolle, viestintää ei hoitanut varsinaisesti kukaan, ja materiaaleja oli tehty vailla ohjeistusta. Siten viestinnän sisällöt olivat kuin talo, johon oli tuotu tavaraa vailla sisustussuunnittelua ja jossa ei näkynyt asukkaiden persoona. Oli aika siivota nurkat ja yhtenäistää talon viestintä.

BBC:n viestinnän uudistamisen prosessi

Brändin muutosprosessissa jota myös viestintälinjan uudistus edustaa, on tärkeää yrityksen tekijöiden kuuleminen. Pelkkä ulkoa annettu brändi harvoin otetaan omaksi tai koetaan yrityksen hengen mukaiseksi. Siksi osallistava prosessi on paikallaan myös viestintää uudelleen muotoiltaessa.

Lähihuollon viestinnän muutosprossessin työvaiheet olivat seuraavat:

1. Asiakkaaseen ja viestinnän nykytilaan perehtyminen (taustatyö)
2. Ennakkokysely henkilöstölle (sitouttaminen)
3. Työpajan valmistelu
4. Fasilitoitu työpaja asiakkaan tiimille (osallistaminen)
4. Yhteenveto työpajasta (ymmärryksen varmistaminen)
5. Viestintäohjeen suunnittelu ja koonti
6. Ohjeen läpikäynti asiakkaan kanssa
6. Vahvistettujen viestintälinjausten jalkauttaminen materiaaleihin (mm.
tarjousdokumentit, asiakasviestit, tiedotteet).

Kaikkineen Lähihuollon viestintäuudistus vietiin läpi vain reilussa kuukaudessa.

Asiakkaalta

Tätä mieltä yhteistyöstä ja toimitetun työn lopputuloksesta oli toimitusjohtaja Riina Ahonen:

“Rentoa, selkeää ja ammattitaitoista tekemistä. Työporukan osallistaminen sujui hienosti, workshopit olivat mielestäni selkeitä ja ytimekkäitä – ja lyhyessä ajassa saatiin paljon irti. Meille rakennettiin hyvä viestinnän yhtenäistämispaketti yrityksemme tarpeet huomioiden.”

Bonuksena valokuvaukset

Asiantuntijoiden on hyvä pysyä ruodussaan, jotta työn laatu on kohdillaan. Mutta toisinaan vähintään yhtä tärkeää on ammentaa tilanteista tehot ja edetä kettärästi. Lähihuollon viestinnän työpajaan yhdistettiin bonuksena kahden tunnin kuvaussessio, jonka myötä yrityksen kuvapankkia kasvatettiin yli 20 kuvalla. Nyt  talon tiimihenki, osaajat ja kalusto ovat entistä vahvemmin osana brändiviestintää – myös kuvissa.

 

Onko teidän yritysviestintänne pölyttynyt?

Ehostetaan se teidän näköiseksi! BBC:n sisällöillä ja aikatauluilla on laatutakuu: jos uudistettu viestintälinja ei ole mielestänne julkaisukelpoinen tai työ viivästyy sovitusta aikataulusta BBC:stä johtuvista syistä, ette maksa mitään.

Panostamalla työskentelyn laatuun, pitäviin aikatauluihin ja tehokkaaseen viestintään Big Boy Companyn asiakastyytyväisyys on vuonna 2023 ollut 4,9/5.  Ja se miinus? Se tuli siitä, että tuli oltua liian nopea.   

Nopeiten saat kiinni soittamalla, joten kerro tarpeestasi ja tilanteestasi jo tänään: ☎️ 0503453450

Takaisin blogiin