Elmo on yli 100 hengen ICT-talo, jonka kotikunta on Tampere ja toiminta Suomen laajuista. Markkinointi ja viestintä on yhdistetty yhdeksi toimeksi, jonka päävastuuta hoitaa markkinointi- ja viestintäpäällikkö Jenni Hyry. Elmo on uusinut Big Boy Companyn Viestinnän Pääarkkitehti -sopimuksen toiselle vuodelle – ja nyt kysymme kysymyksistä tärkeimmän: miksi?
Miten kuvailisit Elmon markkinoinviestintää?
”Kuten monilla muillakin kokoisillamme toimijoilla markkinoinnin ja viestinnän tehtäviä on paljon, ne ovat erikokoisia, päällekkäisiä ja eri prioriteeteillä. Viestintä operoi liiketoiminnan rinnalla, ja sisäisessä viestinnässä auttaa HR. Muutoin markkinoinnin ja viestinnän tehtävät ovat yhdellä työpöydällä – onneksi myös BBC:n käsissä.”
Miksi viestinnän ulkoistus oli tarpeen?
”Resurssisyistä. Yhden ihmisen aika on rajallinen eikä olisi järkevää tai edes mahdollista tehdä kaikkea itse. Kun ostamme viestinnän palveluna, vähenee paine palkata talon sisälle toista markkinointiviestinnän tekijää. Siihen nähden palvelu on investointina kevyt. Itselleni on tärkeää, että palvelun myötä minulla on saman alan työpari, jonka kanssa markkinointiviestintää voidaan yhdessä arvioida, suunnitella ja viedä eteenpäin. Yhteistyö on tässä kehittynyt saumattomaksi.”
Miksi vuosisopimus eikä viestintä projekteina?
”Yksittäisten viestintätöiden ulkoistaminen olisi aikaa vievää. Nyt meidän ei tarvitse kysyä erikseen tarjouksia, vaan kaikki tulee ikään kuin samalta luukulta. Lisäksi se, että meillä on Elmon markkinointi- ja viestintäympäristön tunteva suunnittelija käytettävissä, tuo varmuuden, että tekeminen on sujuvaa ja kehittyvää.”
Mitä viestinnän ulkoistus vaatii?
”Ensinnäkin ymmärrystä omasta tarpeesta: kun viestinnän tehtäviä on enemmän kuin tekijöitä, yrityksen tehtävä on määrittää, mitkä työt ovat ensisijaisia ja mitä on järkevä ulkoistaa. Meille päätös Viestinnän pääarkkitehti -palvelusta oli helppo, sillä Riinan osaaminen oli tuttua ennestään. Viestinnän ulkoistus vaatii myös hyviä prosesseja. Siinä olen pitänyt mallista, jossa kuukausittaiset ohjauspalaverit yhdessä liiketoimintajohdon kanssa suuntaavat katsetta sekä peräpeiliin että tulevaan. Siten viestintä on suunnitelmallista, ennakoitua ja strategista.”
Miten BBC on lunastanut odotuksia?
”Olemme tehneet Riinan kanssa töitä yli 10 vuotta. Se kertoo jotain: minne hän on mennyt, Elmo on seurannut. Meille on ollut tärkeää nähdä aito motivaatio edistää organisaatiomme tavoitteita ja olla käytettävissä, kun markkinointiviestinnän hektinen arki vaatii reagointia. Tähän tarpeeseen on aina vastattu ja asenne näkyy kauas.”
Toimisiko viestintä palveluna teille? Kysy vapaista paikoista!
Viestinnän hankinta vuosisopimuksena on kuin markkinointi- ja viestintätiimin lisäraaja. BBC:llä paketti tarkoittaa vakioresurssia joka työviikolta, yhteisiä kuukausittaisia ohjauspalavereita ja strategista markkinoinnin ja viestinnän tukea. Kysy lisätietoja soittamalla tai sähköpostitse – ja lue lisää aiheesta täältä.
Takaisin blogiin