Elmo on yli 100 hengen ICT-talo, jonka kotikunta on Tampere ja toiminta Suomen laajuista. Markkinointi ja viestintä on yhdistetty yhdeksi toimeksi, jonka päävastuuta hoitaa markkinointi- ja viestintäpäällikkö Jenni Hyry. Elmo on uusinut Big Boy Companyn Viestinnän Pääarkkitehti -sopimuksen toiselle vuodelle –  ja nyt kysymme kysymyksistä tärkeimmän: miksi?

 

Millainen on Elmon markkinoinnin ja viestinnän kenttä?  

”Kuten varmasti monilla muillakin kokoisillamme toimijoilla, markkinoinnin ja viestinnän tehtäviä on paljon, ne ovat erikokoisia, päällekkäisiä ja eri prioriteeteillä. Viestintä operoi liiketoiminnan rinnalla, ja meillä sisäisessä viestinnässä auttaa HR. Muutoin kaikki markkinoinnin ja viestinnän tehtävät ovat yhdellä työpöydällä.”

Miksi viestinnän ulkoistus oli tarpeen?

”Juuri resurssisyistä. Yhden ihmisen aika on rajallinen eikä minun olisi järkevää eikä edes mahdollista tehdä jokaista sisällöntuotantoa itse. Kun ostamme viestinnän palveluna, ei meillä ole niin suurta painetta palkata talon sisälle toista markkinointiviestinnän tekijää. Siihen nähden palvelu on investointina kevyt. Itselleni on tärkeää, että palvelun myötä minulla on saman alan työpari, jonka kanssa markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteitä voidaan yhdessä arvioida, suunnitella ja viedä eteenpäin. Yhteistyö on tässä kehittynyt saumattomaksi.”

Miksi vuosisopimus eikä viestinnän hankinta projekteina? 

”Jokaisen yksittäisen markkinoinnin ja viestinnän toimeksiannon ulkoistaminen olisi aikaa vievää ja lopulta todennäköisesti vaikeampi budjetoida. Nyt meidän ei tarvitse kysyä jokaisesta viestintätehtävästä erikseen tarjousta, vaan kaikki tulee ikään kuin samalta luukulta. Se, että meillä on Elmon markkinointi- ja viestintäympäristön tunteva suunnittelija käytettävissä jatkuvalla syötöllä, tuo myös varmuuden siitä, että meille on varattu tarvitut lisäkädet viestintään.”

Mitä viestinnän ulkoistus vaatii?  

”Ensinnäkin ymmärrystä omasta tarpeesta: kun viestinnän tehtäviä on enemmän kuin tekijöitä, jotain tarvitsee tehdä ja yrityksen tehtävä on määrittää, onko tarve toiselle omalle viestinnän suunnittelijalle vai ulkoistetulle resurssille. Meille investointipäätös Viestinnän pääarkkitehti -palvelun osalta oli helppo, sillä Riinan osaaminen oli tuttua ennestään. Luottamuksen voi toki rakentaa projektin pohjalta: uskon, että osaaminen, kemia ja tekemisen laatu käyvät aika nopeasti selväksi.

Toki viestinnän ulkoistus vaatii myös hyviä prosesseja. Siinä olen pitänyt Viestinnän pääarkkitehti -palvelun konseptista, jossa meillä on reaaliaikainen näkymä työaikaseurantaan ja lisäksi kuukausittaiset ohjauspalaverit yhdessä liiketoimintajohdon kanssa. Siten viestinnän ja markkinoinnin toimeksiantoja voidaan seurata ja priorisoida strategisella tasolla.”

Miten BBC on lunastanut odotuksia?

”Olemme tehneet Riinan kanssa töitä kauan ennen BBC:tä, yli 10 vuotta. Se kertoo jotain: minne Riina on mennyt, Elmo on seurannut. Meille on ollut tärkeää nähdä aito motivaatio edistää organisaatiomme markkinointia ja viestintää, antaa siihen kaikki osaaminen ja olla käytettävissä, kun markkinointiviestinnän hektinen arki vaatii reagointia. Tähän tarpeeseen on aina vastattu ja asenne näkyy kauas.”

 

Auttaisiko teitä viestintä palveluna?

Viestinnän hankinta vuosisopimuksena on kuin markkinointi- ja viestintätiimin lisäraaja. BBC:llä paketti tarkoittaa vakioresurssia joka työviikolta, yhteisiä kuukausittaisia ohjauspalavereita ja strategista markkinoinnin ja viestinnän tukea. Lue lisää aiheesta täältä.

 

Takaisin blogiin