Olen elänyt monta hyvää, hankalaa ja opettavaista sinkkuvuotta. Niiden aikana opin yhden tärkeän taidon: Sen, miten sanotaan fiksusti ei. 👌 Oppi pätee työelämään, joten tässä tärkeä ei-ensiapupakkaus yritysviestintään:

  • Sanot, ettei tämä toimi.
  • Kerrot, että joudut päättämään yhteistyön.
  • Toteat, etteivät tarpeet tällä kertaa kohtaa.
  • Kerrot, että olet tavannut toisen.
  • Pahoittelet, että joudut tuottamaan pettymyksen.
  • Sanot kiitos, mutta ei kiitos.

Siinä se. Mitä selkeämpi olet, sitä parempi. Kohteliaisuus ja käytöstavat on tietenkin pidettävä matkassa, mutta loputon kiertely, kaartelu tai pahimmassa tapauksessa ghostaaminen on jo mainehaitta.

Viestimättä jättäminen rakentaa myös yrityksen mainetta

Viestimättömyys voi olla pelkoa siitä, että loukkaa, puhdasta viitsimättömyyttä tai toisinaan unohtamista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jokainen viestintäteko rakentaa yrityksen mainetta. Viestintäteko voi olla aktiivinen tai passiivinen, eli myös radiohiljaisuus vaikuttaa yrityksen mainepääomaan. Aktiivinen viestintä on lähes aina parempi tie kuin viestimättömyys.

Jos siis huomaat, että sorrut ghostaamiseen, opettele yllä olevia tärkeitä fraaseja ja muista, että milloin tahansa sivuuttamasi henkilö voi istua kanssasi samassa palaveripöydässä.

 

Takaisin blogiin