Seuraavat ominaisuudet ovat hyville sisällöntuottajille yhteisiä: analyyttisyys, haastattelutaidot, oikeinkirjoitustaito, tekstin taju, luovuus ja projektointikyky. Kun nämä yhdistetään, syntyy sisältöjä, jotka ilahduttavat ja oivalluttavat.

 

1. Analyyttisyys: Kyky haastaa ja ajatella strategisesti ison kuvan kautta

Sisällöntuotanto on jotain, mikä tapahtuu pääosin korvien välissä ja valuu kirjoitetuksi tekstiksi. Hetki, jolloin copywriter / sisällöntuottaja istuu koneella kirjoittamassa on kenties 30 % ajasta, mitä hän aiheen parissa viettää. Hyvä sisällöntuottaja on siten aina myös kriittinen ja analyyttinen ajattelija, joka haluaa ensin ymmärtää – sitten vasta kirjoittaa.

 

2. Haastattelutaidot: Hyvä sisältö syntyy tarkkanäköisistä kysymyksistä

Miten tulkita, onko sisällöntuottajalla analyyttisyyttä? Kiinnittämällä huomiota kysymyksiin, joita hän esittää. Haastaako, kyseenalaistaako, täsmentääkö, hahmottaako hän? Haastattelutaidot ovat oleelliset myös mm. asiakastarinoissa. Hyvät kysymykset avaavat haastateltavan sanaisen arkun ja herättävät juttuaiheen eloon.

3. Oikeinkirjoitustaito: itsestäänselvyys, joka ei ole itsestäänselvyys

Sanomattakin selvää, mutta pakko todeta tämäkin. Asiakkaan tehtävä ei ole laittaa pilkkuja paikoilleen, yhdistää yhdyssanoja tai karsia ”välisenä aikana” -tyyppisiä kapulakielisyyksiä.

4. Tekstin tyylitaju: Sisällöllä on rytmi kuin musiikilla

Tekstin taju on tekstin tyylilajien ja rytmin hallintaa. Hyvä sisällöntuottaja omaksuu tavoiteltavat tunnetilat ja yrityksen tone of voicen. Hän kirjoittaa yhtä sujuvasti pakinan, jinglen tai koskettavan yritystarinan. Tekstin rytmiin kuuluvat vaihtelevat lauserakenteet, sopivat virkepituudet ja juoksutus, joka tekee lukemisesta miellyttävää. Pisteet. Pilkut. Tauot. Kaikki juuri oikeilla paikoillaan.

5. Luovuus: Sisältöjä, joissa on tarttumapintaa ja erottuvuutta

 

Tekstistä tulee helposti mautonta, jos mieli on jumiutunut toistamaan latteuksia. ”Asiakaslähtöinen palvelumme”, ”tarjontaa vauvasta vaariin” ja ”tervetuloa nauttimaan koko perheen kera” ovat hienoja ajatuksia, mutta kaikki ne voi esittää elävämmin ja erottuvammin.  Tarvitaan ripaus luovuutta ja halua viedä teksti yli latteuksien.

 

6. Projektiosaaminen: It´s a job – with a framework

Kuten niin moni asia, myös sisällöntuotanto tapahtuu usein tiukoissa aikaraameissa. Hyvä sisällöntuottaja on hyvä projektoija ja selkeä työprosessissaan: hän kommunikoi, kuinka kauan työvaiheet vievät, mihin mennessä hän tarvitsee palautteet ja mitä tapahtuu sen jälkeen. Deadline on deadline, vaikka voissa paistaisi. Asiakkaan tulee saada juoda aamukahvinsa rauhassa.

Hyvääkin on silti monenlaista

Aivan kuten kaikki eivät tykkää saman makuisesta donitsista, kaikki eivät pidä samasta kirjoitustyylistä. Kirjoittajilla on kullakin oma kädenjälkensä ja työskentelytyylinsä, eikä yhdelle hyvä sisällöntuottaja ole täysin oikea toiselle. Viestinnän tekijän valinnasta lisää jutussa ”Neljä tapaa ostaa viestintää”. 

 

Takaisin blogiin