LinkedIn kuten muutkin somekanavat elää käyttäjiensä aktiivisuudesta ja kannustaa jakamaan kontenttia niin maan perkuleesti. LinkedIn- ja social selling -asiantuntijat prässäävät postaamaan jopa päivittäin, jotta algoritmit pysyvät puolellasi. Aivan kiva, jos on aikaa, strategia ja koneisto taustalla. Mutta harvalle yritykselle tällainen tahti on mahdollista.
Ja tiedätkö mitä? Se ei haittaa. Joskus ”silloin tällöin” riittää. Yksikin LinkedIn-postaus voi tuoda ihan oikeaa kauppaa, joten LinkedIn-viestintää ei kannata myöskään jättää hyödyntämättä. Kerron oman esimerkkini.
Näin omat LinkedIn-kauppani syntyivät – kiitos satunnaisen viestinnän
En ole erityisen järjestelmällinen LinkedInin kanssa. Postailen silloin kun huvittaa, ilman sen isompaa strategiaa. Ei myyntiä, ei CTA:ta, ei mainoshenkistä höpinää – ihan vaan viestintään liittyviä ajatuksia ja huomioita arjesta.
Viime keväänä sain Linkkari-viestin vanhalta asiakkaalta, jonka kanssa olin aikoinaan tehnyt töitä mainostoimistossa. Hän kirjoitti:
”Hei, tulit mieleen kun me tarvittaisiin markkinointiin apuja. Näin postauksesi täällä ja ajattelin kysyä, voisitko olla meidän markkinointipäällikköön yhteydessä?”
No totta kai olin. Siitä tuli projekti ja mahtavan hauska projekti tulikin! Toinen yhteydenotto tuli vain muutama kuukausi myöhemmin. Taas vanha tuttu mainostoimistoajoilta, nykyään ison yrityksen markkinointipäällikkö, oli nähnyt LinkedIn-postaukseni, jossa kerroin asiakkaalleni laatimastani LinkedIn-viestintälinjasta. Hän lähestyi viestillä ja kysyi, voisinko auttaa myös heitä LinkedInin kanssa.
Toinen Linkedin-kauppa oli syntynyt. Miksi? Koska olin postaillut silloin tällöin jotain ja tehnyt itseni näkyväksi.
Viestintä pitää sinut ihmisten mielessä
Linkkari-kokemukseni kirkastivat itselleni muutaman tärkeän pointin, mitä tulee LinkedInissä viestimiseen:
-
Sinun ei tarvitse myydä, riittää että näyt siellä missä ihmiset ovat.
Vaikka et aktiivisesti “myy” mitään, pelkkä läsnäolo voi muistuttaa olemassaolostasi juuri oikealla hetkellä. -
Et voi tietää kuka seuraa hiljaisesti.
Kaikki eivät tykkää, kommentoi tai jaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö viestisi osuisi. Moni katsoo, miettii ja palaa asiaan vasta myöhemmin. -
Parempi olla edes vähän aktiivinen kuin ei ollenkaan.
Jos päivittäinen postaustahti ei ole realistinen, se ei haittaa. Säännöllinen satunnaisuus voi sekin toimia, kunhan se tuntuu sinulle luontevalta.
Jos siis yhä epäröit, kannattaako Linkkarissa julkaista oma ajatus, asiakascase tai edes kuulumisia, rohkaisen yhdellä sanalla: kannattaa! Et voi hallita algoritmeja, mutta voit vaikuttaa siihen, että ihmiset muistavat sinut. Joskus yksi kevyt postaus voi tuoda paljon enemmän kuin arvaatkaan. Minulle se toi kaksi asiakasta. Ei huono saldo parista onpahan-vaan -päivityksestä.
Lue myös: 20 ideaa LinkedIn-viestinnän sisällöiksi
Takaisin blogiin