1. Asiakastarina on asiakkuuden hoitoa

Hyvä asiakastarina ei ole vain myynnin tai markkinoinnin työkalu; se on myös vissi tapa hoitaa asiakassuhdetta. Kun nostat asiakkaan tarinan keskiöön, viestit, että asiakkaan ääni on arvokas ja yhteistyöstä ollaan aidosti ylpeitä. Julkaistu referenssi syventää suhdetta ja vahvistaa kumppanuutta – ja hyvin toteutettu tarina kertoo maailmalle, että asiakkaasi menestys on myös sinun yrityksesi menestystä.


2. Referenssit luetaan ja niihin luotetaan

Fakta on: ihmiset haluavat mieluummin kuulla, mitä muut ajattelevat yrityksestäsi kuin mitä yrityksesi kertoo itsestään. Referenssit ovat lähes poikkeuksetta verkkosivujen luetuimpia sisältöjä, mikä käy ilmi sivuliikenteen datasta. Asiakastarinat auttavat lisäksi potentiaalisia asiakkaita ymmärtämään, mitä he voivat sinulta tilata. Ne tekevät abstraktistakin palvelusta ymmärrettävän ja helposti lähestyttävän.


3. Hyvin tehty haastattelu tukee palvelukehitystä

Usein ajatellaan, että asiakastarinan tarkoitus on lähinnä näyttää hyvältä ulospäin. Todellisuudessa niiden tuottaminen voi olla arvokas oppimisen paikka: kun asiakashaastattelut tehdään huolellisesti, esiin nousevat paitsi onnistumiset myös kehityskohdat. Ulkopuoliselle haastattelijalle avaudutaan usein helpommin (omalle yhteyshenkilölle voi olla kiusallista olla täysin avoin), joten haastattelut kannattaa laittaa ammattilaiselle.

Lue myös: Onnistu asiakashaastattelussa  

Asiakkaalta: ”Aivan meidän oloinen tarina – ei korjattavaa!”

Takaisin blogiin