Näin teet selkokielistä viestintää:
-
Käytä yksinkertaista kieltä
Valitse sanat, jotka ovat yleisiä ja helposti ymmärrettäviä. Vältä kapulakieltä ja monimutkaisia termejä. -
Puhu suoraan lukijalle
Käytä sinä-muotoa. Tuo esiin näkökulma: “Tämä sinun on hyvä tietää.” -
Suosi aktiivimuotoa
Sano: “Joku tekee jotain” sen sijaan, että kirjoitat: “Jotain tehdään jonkun toimesta.” -
Jaa sisältö pieniin osiin
Yhdessä kappaleessa käsittele vain yhtä asiaa. Käytä väliotsikoita rytmittämään tekstiä. -
Pidä otsikot napakoina
Hyvä otsikko on kuvaava, ytimekäs ja enintään seitsemän sanaa pitkä. -
Hyödynnä visuaalisia tukikeinoja
Selkeytä viestiä infolaatikoilla, kuvilla ja lyhyillä listauksilla. Linkkien pitää kertoa selkeästi, minne ne vievät. -
Kertaa tärkeimmät asiat
Jos teksti on pitkä, kertaa lopuksi, mitä lukijan kannattaa erityisesti muistaa. -
Muista kohderyhmä
Selkokieli ei ole holhoavaa. Tärkeää on huomioida, että eri lukijat tulevat erilaisista lähtökohdista.
