Tämän ChatGPT osaa

  • Käsittelee valtavia määriä dataa, soveltaa tietoa ja oppii nopeammin kuin ihminen ikinä.
  • Kirjoittaa paljon tekstiä lyhyessä ajassa.
  • Sopii hyvin mm. tekstin tiivistämiseen.
  • Kirjoittaa tarkkojenkin käskyjen mukaisesti: Anna tekstipituus, tekstityyli, otsikko ja toiveet muotoiluista; saatat saada ihan kelpokamaa.
  • Robottina tekoälyn tuottamaa sisältöä eivät väritä henkilökohtaiset mielipiteet vaan sisältö on lähtökohtaisesti objektiivisia.

Tässä ChatGPT ontuu  

  • Vaikka tekoäly tuottaa sisältöä nopeasti ja tehokkaasti, teksti saattaa olla pinnallista, virheellistä tai jopa loukkaavaa.
  • Geneerinen sisältö voi heikentää brändimielikuvaa ja heikentää yleisön sitoutumista.
  • Tekoäly ei ymmärrä syvällisesti kulttuurisia konteksteja, alueellisia ilmiöitä tai hienosyisiä asiakastarpeita.
  • Tekoäly ei haastattele tai tuota asiakastarinoita.
  • Se ei ymmärrä slangia tai murteita.
  • Sillä ei ole asioista käytännön kokemusta, mitä tarvitaan esim. ohjeiden kirjoittamiseen.
  • Tekoälyllä ei ole tunteita eikä se siten kirjoita tunteisiin tai mielipiteisiin perustuvia tekstejä.
  • Tekoäly ei ajattele puolestasi.

Määrä ei koskaan korvaa laatua sisällöntuotannossa

Ymmärrettävästi yritys, joka tekee paljon markkinointia ja viestintää, on innoissaan ChatGPT:n mahdollisuuksista. Se säästää aikaa ja rahaa, kun tarvitaan ideoita blogiin, sisältöjä someen tai tiivistelmiä presentaatioihin. Kaikki tämä on pois ihmistyöstä ja siten palkanmaksusta kirjoittajille, markkinoinnin tekijöille ja suunnittelijoille.

On silti tärkeää muistaa, että sisällön laatu ratkaisee. Huonolaatuinen sisältö voi vahingoittaa brändiä ja vähentää lukijoiden ja asiakkaiden kiinnostusta. Siten myös ChatGPT:n tuottamien tekstien huolellinen läpikäynti, tarkistus ja tarvittaessa viilaus omalle brändille sopivaksi kannattaa tehdä hyvin.

Kirjoittaminen jalostaa ajattelua

Ennen kuin villiintyy täysin lähes ilmaisen sisällön äärellä, on hyvä muistaa myös kirjoittamisen syvempi merkitys: se jalostaa ajattelua, kehittää ilmaisutaitoa ja tuottaa uusia ideoita. Kirjoittaminen on ajattelua ja ajattelu kehittymistä. Sisällöntuotanto kannattaa nähdä siis pääomana, joka ei ole vain sanoja paperilla tai tietokoneruudulla: kirjoittamalla asioita ylös ja ulos tunnistaa oman ajattelun heikkoudet ja epäjohdonmukaisuudet, ja voi ponnistella kohti selkeyttä. Samoin sisällöntuottaja voi edistää yrityksen ja asiakkaan välistä ymmärrystä, sillä jokainen asiakastarina on samalla mahdollisuus oppia uutta.

Tehdään yhdessä töitä selkeiden sisältöjen, tarttuvien tarinoiden ja asiakasymmärryksen jalostamisen puolesta!
Jos voin auttaa, soita. Täällä vastaa ihminen.

📞  Riina (050 345 3450)

 

Takaisin blogiin