Viestinnän autenttisuus tarkoittaa rohkeutta käyttää omaa ääntään ja tuoda persoonansa näkyväksi. Sen ansiosta viestin vastaanottaja pääsee tutustumaan viestijään pintaa syvemmältä. Markkinoinnissa puhutaan ”brändipersoonasta”, jolloin myös yritys nähdään henkilönä – toimijana – jolla on oma, ainutlaatuinen äänensävy, tyyli ja tapa toimia.

Autenttisuus on uskollisuutta itselleen: ”Tällainen minä olen / yrityksemme on!”. Helppoa teoriassa, mutta yllättävän vaikeaa käytännössä. Miksi?

Autenttisuus vaatii rohkeutta ja kykyä hyväksyä epätäydellisyys

Ensimmäinen syy autenttisuushaasteeseen liittyy juuri peiliajatukseen: Olisi mukava ajatella, ettei muiden mielipiteillä, tulkinnoilla ja ajatuksilla ole niin kovasti väliä, kunhan on rehellinen itselleen ja kulkee omaa polkuaan. Yritysviestinnässä organisaatiot haluavat luonnollisesti antaa itsestään parhaan mahdollisen kuvan, koska imagolla on kaupallisia vaikutuksia. Silloin uskottavuussuodatin iskee kuitenkin herkästi päälle! Sen yleisin ilmenemismuoto on lause ”Mitä, jos joku ajattelee, että…”.

Yritykset astuvat kuitenkin harhaan kuvitellessaan, ettei yrityksen brändipersoonaan mahdu säröjä tai että viestinnän pitäisi miellyttää kaikkia. Vastoinkäymiset, mokat ja hauskanpito kuuluvat elämään – myös yrityselämään – ja karikoista kertominen tai itselle nauraminen voivat tuoda yrityksen lähemmäs kohderyhmäänsä. Viestinnän ei tarvitse olla vakavaa ollakseen uskottavaa.

Viestintäympäristö imaisee trendeihin

Toinen syy autenttisuuskatoon liittyy tämän päivän viestiympäristöön. Etenkin some on tuonut viestintään nopeasti omaksuttavia trendejä ja sisältötyyppejä: Luulit nähneesi ainutlaatuisen hauskan videon, mutta kohta olet nähnyt sen 50 kertaa eri sisällöntuottajien monistamana.

Kun samalle sisältötyypille altistuu jatkuvasti, saattaa itse kukin alkaa huomaamattaan imitoida ympäristön viestintää. Trendeissä mukana olemisessa ei sinänsä ole mitään pahaa, usein se on myös hauskaa leikkiä ja kokeilua. Mutta ilmiö voi aiheuttaa yritysviestintään tympeän tilanteen, jossa yritysten viestintä alkaa vaikuttaa toistensa kopiolta.

Apukysymyksiä kohti autenttista viestintää

Jotta yritysviestintä olisi hitusen autenttisempaa, voit käyttää seuraavia apukysymyksiä ohjataksesi viestintääsi enemmän kohti omaa ilmaisuasi.

  1. Miten kerron yrityksestäni ystävilleni (omasanaisesti)?
  2. Miten muut yleensä kuvailevat yritystäni ja/tai minua?
  3. Mitkä asiat ovat minulle / organisaatiolleni aidosti tärkeitä?
  4. Näkyvätkö nämä asiat viestinnässä?
  5. Vastaako nykyinen sisältö omasanaista ilmaisuani tai muiden kokemusta?
  6. Eksyykö viestintääni jargonia? Voisiko saman ilmaista ymmärrettävämmin?
  7. Jos kohtaisin yritykseni viestintää ensimmäistä kertaa, erottuuko siitä persoona vai pelkkä asia?

 

Jos koet, että yrityksenne viestintä kaipaa ravistelua, uutta linjaa ja oman äänensävyn löytämistä, BBC on mielellään mukana. Pyydä tarjous tai buukkaa konsultoinniksi Walk & Talk. Lenkkitossut jalassa ajatus kulkee ja viestinnän sparraus on hitusen hauskempaa.  Koska miksi ei pidettäisi vähän hauskaa? 🙃 Rakkaudella, Riina

 

Takaisin blogiin