Saarijärveläislähtöinen Neilos VLR tarjoaa automaattilosseja kokonaispalveluna. Konseptia on hiottu yli 10 vuotta ja Neilos-lossin prototyyppi on seilannut Saarijärven Elosaareen jo vuodesta 2016. Neilos tarvitsi apuja viestinnän suunnitteluun ja otti avukseen Big Boy Companyn. Toteutimme viestinnän suunnittelun kolmessa vaiheessa.

1. Viestinnän työpaja ja viestintäohje

BBC:llä viestintää tarkastellaan arkkitehtuurina: Linjakas ja laadukas yritysviestintä tarvitsee kivijalakseen viestintäohjeen, jossa määritetään mm. äänensävy, avainsanat ja pääviestit. Tämä tekee viestinnästä brändin näköistä ja helpommin ostettavaa.

Viestinnän kivijalan rakentaminen – vaihe vaiheelta

  1. Lähtöaineistoihin, tavoitteisiin ja kohderyhmiin perehtyminen
  2. Ennakkokysely ymmärryksen syventämiseksi
  3. Viestinnän työpaja ja haastattelut viestinnän linjaamiseksi
  4. Kärkiviestisuunnittelu
  5. Koostettu viestintäohje
  6. Kommentit ja viimeistely
  7. Viestinnän jalkautus

2. Viestinnän jalkautus

Viestinnän linjaus tulee tuoda osaksi jokaista yritysviestiä – oli kyse kotisivuista, mainosmateriaaleista, myyntipresentaatioista tai asiakasviesteistä. Ohjeistuksessa on siten syytä olla linjattuna yrityksen kärkiviestit, mahdolliset kohderyhmä- tai tuoteryhmäkohtaiset pääviestit, viestinnän yleinen äänensävy, viestinnän sanasto (usein muodossa ”dos & donts”) sekä viestinnän esierkkejä. Etenkin kotisivujen kohdalla on sisällönsyöttövaiheessa tärkeä ymmärtää myös kotisivusisältöjen yleiset toimintaperiaatteet ja hakukoneoptimointi eli SEO.

3. Sisältösuunnitelma

Sisältösuunnitelma on oiva työväline, jolla viestintä pysyy mieluummin askeleen edellä kuin jäljessä. Usein viestinnän tarve huomataan viime tipassa tai vasta, kun mahdollisuus viestiä on mennyt ohi. Juuri tätä silmällä pitäen suunnitelmallisuus on kultaa. Neiloksen sisältösuunnitelma sisälsi:

  • Yrityskohtainen vuosikello
  • Sisältökalenteri (6 kk jaksolle)
  • Artikkeli- ja sisältösuunnitelma kohderyhmittäin

Asiakkaalta

”Yhteistyö on ollut erittäin hyvää! Kiitos vahvan ja kokonaisvaltaisen kopin ottamisesta Neiloksen viestinnästä. BBC:n rooli ja merkitys on kasvanut töiden mukana ja osoittautunut jo nyt isommaksi kuin uskalsin alun perin edes toivoa.” – Yrittäjä ja päälautturi Janne Rutanen.

 

▪️▪️▪️▪️▪️

Kaipaatteko apua viestinnän suunnitteluun ja viestintälinjan luomiseen?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan, mikä on lähtötilanteenne ja tarpeenne. Teemme sekä viestinnän rakennusprojekteja uusille yrityksille että muutosprojekteja viestintäänsä uusiville yrityksille. Tavoitat täältä: riina@bigboycompany.fi sekä LinkedInistä! 

Takaisin blogiin