Saarijärveläislähtöinen Neilos VLR tarjoaa automaattilosseja kokonaispalveluna. Konseptia on hiottu yli 10 vuotta ja Neilos-lossin prototyyppi on seilannut Saarijärven Elosaareen jo vuodesta 2016. Neilos tarvitsi apuja viestinnän suunnitteluun ja otti avukseen Big Boy Companyn. Toteutimme viestinnän suunnittelun kolmessa vaiheessa.

 

1. Viestinnän työpaja ja viestintäohje

BBC:llä viestintää tarkastellaan arkkitehtuurina: Linjakas ja laadukas yritysviestintä tarvitsee kivijalakseen viestintäohjeen, jossa määritetään mm. äänensävy, avainsanat ja pääviestit. Tämä tekee viestinnästä brändin näköistä ja helpommin ostettavaa.

Näistä työvaiheista Neilos-viestinnän kivijalka rakennettiin:

  1. Lähtöaineistoihin perehtyminen
  2. Ennakkokartoitus (Google Forms -kyselynä)
  3. Viestinnän työpaja (4h)
  4. Kärkiviestisuunnittelu
  5. Viimeistelty viestintäohje

 

2. Viestinnän jalkautus

Viestinnän linjaus tulee seuraavaksi tuoda osaksi jokaista yritysviestiä, oli kyse kotisivuista, mainosmateriaaleista, myyntipresentaatioista tai asiakasviesteistä. Etenkin kotisivujen kohdalla on kuitenkin tärkeä ymmärtää kotisivusisältöjen yleiset toimintaperiaatteet ja hakukoneoptimointi (lue myös: Miten kotisivujen sisällöt saa paremmiksi?).

Neilokselle viestintä jalkautettiin uusille kotisivuille, joihin pääsee tutustumaan osoitteessa neilos.fi

3. Sisältösuunnitelma

Sisältösuunnitelma on oiva työväline, jolla viestintä pysyy mieluummin askeleen edellä kuin jäljessä. Usein törmää tilanteeseen, jossa yritysviestinnän tarve huomataan viime tipassa tai vasta, kun mahdollisuus viestiä on mennyt ohi – ja juuri tätä silmällä pitäen suunnitelmallisuus on kultaa.

Neiloksen sisältösuunnitelma BBC:n mallilla sisälsi:

  • Yrityskohtainen vuosikello
  • Sisältökalenteri (6 kk jaksolle)
  • Artikkeli-/sisältölista kohderyhmittäin  *)

*) Sisältölistassa on hyvä huomioida eri kohderyhmien tiedontarpeet ja vaiheet: Mitä kerrotaan hänelle, joka ei tiedä aiheesta mitään, millä syvennetään aihetta, mitä tarjotaan toimintana (esim. liity uutiskirjelistalle, lataa opas).

 

Asiakkaalta

”Yhteistyö on ollut erittäin hyvää! Kiitos vahvan ja kokonaisvaltaisen kopin ottamisesta Neiloksen viestinnästä. BBC:n rooli ja merkitys on kasvanut töiden mukana ja osoittautunut jo nyt isommaksi kuin uskalsin alun perin edes toivoa.” – Yrittäjä ja päälautturi Janne Rutanen.

 

▪️▪️▪️▪️▪️

Kaipaatteko apua viestinnän suunnitteluun?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan, mikä on lähtötilanteenne ja tarpeenne. Viestinnän suunnittelu on purettavissa osiin (mm. yksittäiset työpajat/fasilisoinnit, viestintäohje, pääviestisuunnittelu, sisältöideat, sisältösuunnitelma) tai koostettavissa BBC:n talopaketiksi. Talopakettina kokonaisuus lasketaan tarjoushinnalla.

Takaisin blogiin