1. Yrittäjyyden isoimmat plussat ja miinukset

Plussat: Luonnollisesti tekemisen vapaus ja suositusten kautta tulleet asiakkaat, mutta myös sen havaitseminen, että on ok olla mukavuusalueella. Jos olen hemmetin hyvä tuottamaan sisältöjä, tehdään sitä. Jos sytyn strategisesta suunnittelusta, mennään se edellä.

Miinukset: Myyntityössä otetaan aina iskuja, mutta hämmentävä ilmiö on ollut ghostaaminen. Keskustellaan, sparrataan, tarjotaan – ja odotetaan vastausta, jota ei ikinä saavu. Missään kanavassa, minkään yhteydenoton jälkeen. Toisaalta jokainen kohtaaminen vankistaa omaa arvopohjaa.

2. Viestinnän suunnittelijan työvuosi

Tehdyn työn konkretia kertoo parhaiten siitä, mitä viestinnän suunnittelija tekee. Ensimmäisen toimintavuoden aikana BBC:n työpöydällä on ollut:

  • 3 kotisivun sisällöntuotantoa 
  • 2 kotisivun sisällön uudistusta
  • 2 viestintälinjan uudistusta
  • 1 asiakaslehti 
  • henkilöstölehden toimitusta
  • vuosikertomuksen toimitusta
  • 10 strategista viestinnän kuukausipalaveria
  • 3 fasilitoitua viestinnän työpajaa
  • kymmenkunta tiedotetta sekä tiedotteiden stilisointia
  • 1 sosiaalisen median sisältösuunnitelma
  • jopa ekstrana ketteriä valokuvauksia ja animaatio-videoita.

 

3.  Asiakastyytyväisyys tutkan alla, vuosi 1.

Tyytyväinen asiakas on paras mainos. Etenkin neljä asiaa vaikuttaa keskeisesti viestinnän ostajan tyytyväisyyteen: 1) työn laatu, 2) budjetin pitävyys, 3) aikataulujen pitävyys sekä 4) lisäarvo – toisin sanoen, tuoko viestinnän tekijä palettiin jotain ekstraa kuten strategista osaamista, innostusta, tervettä haastamista jo briiffivaiheessa tai proaktiivisuutta ideointiin? BBC:llä kysytään jokaisen projektin jälkeen asiakasarvio työstä.

2023 saatu keskiarvo on ollut 4,9/5.

Tärkeintä ei kuitenkaan ole kehujen kerääminen, vaan aito palaute, yhdessä oppiminen ja eteenpäin meneminen.

4.  Koulutuksista innostusta ja parempaa asiakasarvoa

BBC:n strateginen lähtökohta ja keskeinen arvo on ollut ensimmäisestä päivästä lähtien jatkuva oppiminen. Oppimista (eli bisnestermein kasvua, kehitystä ja optimointia)  tapahtuu sekä pitkäjänteisessä viestintäyhteistyössä yhdessä asiakkaan kanssa (Lue: Viestintä palveluna) että kouluttautumisen kautta. BBC:n koulutuskassa on nimetty ”BBC Brain Fundiksi” ja sieltä on ammettettu mm. fasilitoinnin kaksipäiväiseen koulutukseen että pian lähestyvään koulutusviikkoon. Siitä lisää tuonnempana (WE. ARE.EXCITED!).

 

5. Työmatkoja Big Boy Campervanilla

Jos et tiennyt, mistä viestintätoimisto Big Boy Company sai nimensä, kuva antaa vihiä ja tarinan alkujuuret löytyvät täältä. Sinisessä möhkössä on kesästä lähtien kuljettu asiakastapaamisiin, yövytty Tampereen järvimaisemissa, keitetty aamukahvit, avattu läppäri ja käyty hommiin.  Pian campervan käy talviunille ja työt jatkuvat toimistolla Turussa sekä asiakkaiden luona. BBC:llä uskotaan kasvokkaiseen tekemiseen. Siten alle otetaan juna tai bussi heti, kun on syytä jatkaa viestinnän ja markkinoinnin suunnittelua samassa työpöydässä.

▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️

Hyvää yrittäjänpäivää, yrittäjäkollegat!

Reporting live from Turku,
Riina, BBC

Takaisin blogiin