1. Oletetaan, että viestintä on yhden tai harvojen show.
  2. Strategia unohdetaan.
  3. Kuvitellaan, että viesti menee perille kerrasta.
  4. Keskitytään ulkoiseen viestintään sisäisen kustannuksella.

 

1. Oletetaan, että viestintä on yhden tai harvojen show

Vaikka olisi ihastuttava ajatus, että viestinnän ammattilainen vo määrittää viestinnän tarpeet, kanavat, keinot, kärkiviestit, kampanjat, sisältösuunnitelman, budjetit, mittarit, toimenpiteet ja kumppanit, harvoin tällaisia mandaatteja annetaan. Yrityselämä on tiimipeliä.

Jos kyseessä on yhden tekijän show – kuten Big Boy Company – saa omistaja toki pitää vallan kaikkeen edellä mainittuun. Jos kyseessä on kuitenkin muu yritysmuoto, olisi huonoa tiimityötä/strategiasilmää/ammattitaitoa, että viestintäpäällikköomavaltaisesti määräisi, mitä viestitään ja missä. Siinä tultaisiin hukanneeksi valtava määrä tietopääomaa liiketoiminnan, myynnin, HR:n ja muun organisaation näkökulmista.

Viestintä sijoittuu tulostavoitteissaan liiketoimintajohdon, myynnin ja HR:n kylkimyyryyn; luonteeltaan se sijoittuu puhumisen ja hengittämisen kaltaisten väistämättömien, yhteisten toimintojen tienoille. Sitä on ja sitä tapahtuu. Oli viestintätiimiä tai ei. Viestinnän ammattilainen voi tukea oikeaoppista hengistystä, muttei hengitä  kaikkien puolesta.

 

2. Strategia unohdetaan

Se ärsyttävä sana: s-t-r-a-t-e-g-i-a. Ärsyttävä siksi, että se unohtuu usein heti ensimmäisellä kvartaalilla ja aina, kun joku sen mainitsee, iskee ahdistus. Ehkä siksi, ettei strategiaa oikeastaan koskaan edes määritetty tai ainakaan yhteisesti ymmärretty. Usein siitä myös tehtiin liian vaikea/epärealistinen, joten ahdistus kumpuaa kauas karanneiden tavoitteiden lipuessa horisonttiin.

Pidän tämän kappeeen siksi tietoisesti  lyhyenä: Strategia on sen kertomista, minkä pitäisi muuttua ja mihin suuntaan. Viestinnän rooli on sanoittaa liiketoiminnan tavoite ymmärrettäväksi (jotta jokainen työmuurahainen toimisi uutterasti yhteisen päämäärän eteen) ja tehdä viestintää, joka tukee noita tavoitteita.

 

3. Kuvitellaan, että viesti menee perille kerrasta

Oletko joskus kuullut jotain seuraavaa: ”Mutta tämä kerrottiin jo tiimipäivässä?”. Vastaus ei niinkään indikoi, että tiimiläinen on keskittynyt kuuntelemisen sijaan ilmaiseen skumppaan (joskus kyse voi olla siitäkin). Enemmän vastaus kertoo virheellisestä olettamuksesta, että viestit menevät perille kerrasta.

Olen itse muistuttanut miestäni astioiden laittamisesta astianpesukoneeseen vähintään 123 kertaa, mutta silti ne jäävät tiskialtaan reunalle.  Viestintä vaatii toistoja. Yritysviestinnässä yleinen ohjenuora on, että sama viesti tulisi toistaa vähintään 7 kertaa ennen kuin se on vastaanottajan muistissa; kotiolosuhteissa kertoja tarvittaneen reilusti enemmän.

 

4. Keskitytään ulkoiseen viestintään sisäisen kustannuksella

Viestinnässä pääpaino on usein asiakaspalvelussa, myynnissä, asiakashankinnassa, tunnettuuden rakentamisessa ja asiakkaiden sitouttamisessa. Samaan aikaan henkilöstö saattaa kokee, etteivät he tiedä yrityksen strategiaa, omaa rooliaan tai meneillään olevia kampanjoita otsikkoa paremmin. Syntyy huhupuheita, epäluottamusta, epävarmuutta ja ”ei mua oikeastaan edes kiinnosta” -asennetta.

👎 Yrityskulttuurin rikkaruohot alkavat rehottaa.
👎 Tekijät lähtevät ja vaihtuvat.
👎 Muodostuu ikäviä hidasteita bisneksen rattaisiin.

Viestinnän puute on yleisimpiä tyytymättömyyden aiheuttajia yrityksissä – ja silti se unohdetaan. Viestintää lisäämällä, siinä tiimiä kuuntelemalla ja sitä yhdessä kehittämällä voidaan lisätä merkittävästi sisäistä veto- ja pitovoimaa.

 

Ratkaisu: Viestintä jatkuvana palveluna

BBC:n Viestinnän pääarkkitehti -palvelu pyrkii vastaamaan pistemäisesti, lyhytjänteisesti ja liian pienin resurssein tehtävän viestinnän haasteisiin. Se tuo yrityksen tiimivahvistukseksi viestinnän ammattilaisen vakioidulla resurssilla, niin strategiseen kuin taktiseen viestintätyöhön vuosisopimuksena. Siten vältytte viestintäosaston ylikuormitukselta, saatte lisäkäsiä tiimiin ilman rekrytointipaineita ja saatte viestintäsparraajan nostamaan viestintänne uudelle tasolle.  Kysy lisää: riina@bigboycompany.fi tai 0503453450.

Lue myös: 10 tapaa parantaa sisäistä viestintää.

Takaisin blogiin