Viestintintäohje tarkoittaa tiivistä esitystä siitä, miltä yrityksen viestintä kuulostaa ja mitä avainsanoja ja kärkiviestejä viestintä sisältää. Viestintäohje auttaa pitämään yrityksen viestinnän linjakkaana eri kanavissa ja eri tekijöiden kesken: Jos viestintätiimissä on useampi tekijä tai sisällöntuotantoon tulee uusi tekijä, on viestintäohje opas siihen, millaista viestintää yritys tavoittelee.
Viestintäohjeen sisältö
Viestintäohjeessa yritykselle määritetään vähintään seuraavat viestintää linjaavat elementit:
- Yritysnimen käyttö, taivutus ja mahdolliset lyhenteet
- Yritysviestinnän persoona
- Kärkiviestit/ydinlupaukset (kohderyhmäkohtaisesti, jos kohderyhmiä on useita)
- Viestinnän avainsanat (brändisanat, kuten yleisimmin käytetyt substantiivit, adjektiivit ja verbit sekä SEO-optimoinnin kannalta tärkeimmät sanat)
- Viestinnän äänensävy eli tone of voice (sekä mahdolliset esimerkit äänensävyn käytöstä)
- Hissipuhe eli tiivistetty yritysesittely
Viestintäohjeen laatiminen prosessina
Viestintäohjeen laatiminen etenee tyypillisesti 4-portaisesti:
- Tavoitteiden asettaminen (mm. laajuus)
- Työpajat ja osallistava suunnittelu (2 x 2h työpajat yrityksen avainhenkilöiden, markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoiden kanssa)
- Viestintäohjeen dokumentointi ja kommenttikierros
- Viimeistely ja valmiin viestintäohjeen toimitus (esim. PDF).
Viestintäohjeen hinta alk. 2700€ +alv.
Viestintäohjeen hinta vaihtelee yrityksen ja ohjeiston koosta, monimutkaisuudesta ja mahdollisesti käytettävien asiantuntijoiden osallistumisesta riippuen. Alkaen-hinta on 2700 €+alv. Kysy lisää sähköpostilla tai soittamalla! BBC-puhelin palvelee joka arkipäivä klo 7 lähtien.
Takaisin blogiin