Viestintintäohje tarkoittaa tiivistä esitystä siitä, miltä yrityksen viestintä kuulostaa ja mitä avainsanoja ja kärkiviestejä viestintä sisältää. Viestintäohje auttaa pitämään yrityksen viestinnän linjakkaana eri kanavissa ja eri tekijöiden kesken: Jos viestintätiimissä on useampi tekijä tai sisällöntuotantoon tulee uusi tekijä, on viestintäohje opas siihen, millaista viestintää yritys tavoittelee.

Viestintäohjeen sisältö

Viestintäohjeessa yritykselle määritetään vähintään seuraavat viestintää linjaavat elementit:

  1. Yritysnimen käyttö, taivutus ja mahdolliset lyhenteet
  2. Yritysviestinnän persoona
  3. Kärkiviestit/ydinlupaukset (kohderyhmäkohtaisesti, jos kohderyhmiä on useita)
  4. Viestinnän avainsanat (brändisanat, kuten yleisimmin käytetyt substantiivit, adjektiivit ja verbit sekä SEO-optimoinnin kannalta tärkeimmät sanat)
  5. Viestinnän äänensävy eli tone of voice  (sekä mahdolliset esimerkit äänensävyn käytöstä)
  6. Hissipuhe eli tiivistetty yritysesittely

 

Viestintäohjeen laatiminen prosessina

Viestintäohjeen laatiminen etenee tyypillisesti 4-portaisesti:

  1. Tavoitteiden asettaminen (mm. laajuus)
  2. Työpajat ja osallistava suunnittelu  (2 x 2h työpajat yrityksen avainhenkilöiden, markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoiden kanssa)
  3. Viestintäohjeen dokumentointi ja kommenttikierros
  4. Viimeistely ja valmiin viestintäohjeen toimitus (esim. PDF).

 

Viestintäohjeen hinta alk. 2700€ +alv.

Viestintäohjeen hinta vaihtelee  yrityksen ja ohjeiston koosta, monimutkaisuudesta ja mahdollisesti käytettävien asiantuntijoiden osallistumisesta riippuen. Alkaen-hinta on 2700 €+alv. Kysy lisää sähköpostilla tai soittamalla! BBC-puhelin palvelee joka arkipäivä klo 7 lähtien.

Takaisin blogiin