Siinä se taas on: kansissa ja painettuna järjestyksessä seitsemäs Elmon asiakaslehti. Vuotuinen puserrus on hionut lehden toimitusprosessit ja syventänyt sisältöjä, kun yritysviestintää on linjattu ja kehitetty yhdessä liiketoimintajohdon ja myynnin kanssa. Tässä oppeja ja vinkkejä asiakaslehden toimitusta harkitseville.

1. Konseptoi ja formatoi

Lehden konseptointi ja formatointi linjaa, minkä kokoinen, näköinen ja sisältöinen lehti on. Lehdelle tehdään siksi ensimmäiseksi rautalanka/taittorunko, jossa on määritetty toistuvat juttupaikat ja sisältötyypit. Myös merkkimäärät kullekin sisällölle on hyvä linjata, jotta taittovaiheessa vältytään juttujen lyhentämiseltä tai uudelleen kirjoittamiselta.

 

2. Jätä tilaa kuville ja nostoille

Vaikka sisältö on tärkein, kukaan ei jaksa lukea valtavan pitkiä artikkeleita. Suurin osa lukijoista selailee ja silmäilee lehden sivuja ja pysähtyy lukemaan, jos jutun otsikko, nosto tai kuvateksti on riittävän kutkuttava. Kuville, väliotsikoille ja nostoille on siksi hyvä jättää riittävästi tilaa.  (Huom. BBC vastaa ”avaimet käteen” asiakaslehtien konseptoinnista, projektoinnista ja sisällöntuotannosta. Taittotyö hoituu graafisen suunnittelun kumppaneilla.)

 

3. Tuota asiakastarinoita, ne lisäävät luottamusta

Nettisivudatan perusteella asiakasreferenssit ovat yksi yritysten kotisivujen luetuimpia sisältöjä eikä ihme: aidot kokemukset kiinnostavat enemmän kuin yrityksen oma vakuuttelu. Asiakaslehden toimittaminen onkin oiva tapa koota asiakastarinoita systemaattisesti ja lisätä samalla kotisivujen orgaanista liikennettä. Ulkopuolinen freelance-toimittaja saa yleensä haastateltavasta enemmän irti kuin talon sisäinen viestinnän suunnittelija, sillä ulkopuoliselle asiakkaan ei tarvitse kursailla ja kaunistella. Mitä avoimempi juttu on, sitä luotettavammaksi yritys koetaan. Lue myös: Vastuullisuusviestintä vaatii kykyä sietää keskeneräisyyttä.

 

4. Anna ääni asiantuntijoille, viihdytä vinkeillä

Pidä huolta, että asiakaslehdessä on runsaasti eri juttutyyppejä: Asiantuntija-haastatteluita, kolumneja, pakinoita, mielipidekirjoituksia, vinkkijuttuja, myyntinostoja, numeerisia nostoja, kuvakollaaseja tai vaikka linkkejä hyödyllisiin videoihin. Asiantuntijaorganisaatiossa asiantuntijoiden esiin marssittaminen on tärkeää brändillisesti, mutta samalla se tukee sisäistä nähdyksi ja kuulluksi tulemisen kokemusta ja lisää ymmärrystä siitä, millaista osaamista ja ajattelua yrityksessä on.

 

Vinkki: Ota freelancer-toimittaja avuksi stilisointiin.

Mikset laittaisi yrityksen asiantuntijoita kirjoittamaan itse ajatuksiaan, vinkkejään ja näkemyksiään? Freenlancer-toimittajalta saatava sparraus- ja stilistointiapu madaltaa kynnystä osallistua toimitustyöhön ja samalla tekeminen kasvattaa asiantuntijan viestintävalmiuksia. BBC:n stilisointityö 85 €/h + alv. ja sparrausapu asiantuntijoille 120€/h +alv. Ota yhteyttä!

Takaisin blogiin