Yritysviestintä on lähes aina askeleen jäljessä: On case-juttuja kirjoitettavana, asiakasviestintää kirittävänä, kanavia hoidettavana, sisäistä viestintää kirkastettavana ja nettisivuja päivitettävänä. Yhdeltä viestintäpäälliköltä on turha odottaa ihmeitä. Viestintä vaatii tekijöitä.  Millä strategialla tekijät tulisi varmistaa?

 

Viestintäpäällikön palkka

Duunitorin mukaan viestintäpäällikkö-tittelillä työskentelevien keskipalkka on 4972 euroa kuukaudessa. Kun päälle lasketaan työnantajakulut, tulee yritykselle maksettavaa viestintäpäällikön toimenkuvasta vähintään 7500 euroa kuussa.  Se on suuri investointi, mutta myös tontti on tärkeä: Ilman viestintäosaamista yritys on kuin mykkä soitin. Ehkä kaunis katsella ja teknisesti toimivakin, muttei pidä mitään ääntä.

 

Viestintäpäällikön toimenkuva – mitä siitä voi ulkoistaa?

Viestintäpäällikön tärkein tehtävä on vastata siitä, että viestintä tukee liiketoiminnan tavoitteita. Viestintästrategia ja tavoitteiden mukaiset viestintäsuunnitelmat ovat siinä työkaluina – ja lähes poikkeuksetta työ vaatii kumppaniverkostoa. Viestintäpäällikkö on strateginen maestro ja kapellimestari, joka ohjaa soittajia ja soittaa itse instrumentteja, jos ehtii.  Mutta aina (useinkaan) ei ehdi.

Helppoja ulkoistettavia viestintätehtäviä ovat toimitukselliset sisältökokonaisuudet, kuten tiedotteet, asiakastarinat ja artikkelit sekä valmiiden tekstien stilisointi- ja oikolukutyöt. Kun astutaan markkinointiviestinnän puolelle – esimerkiksi kampanjasuunnitteluun ja myyntimateriaalien sisältöihin – tulee freelancer-tekijällä olla copywriting-osaamista ja kyky omaksua yrityksen äänensävy. Siinä pitkäaikainen ulkoistuskumppanuus ja markkinointiviestintätausta ovat hyödyksi.

 

Ulkoistetun viestintäsuunnittelijan palkka

Viestintätehtäviä voi ulkoistaa freelancer-verkostolle tunti-, projekti- tai kuukausilaskutteisesti. Kuukausilaskutteisessa palvelussa puhutaan jo selkeästä viestinnän ulkoistuksesta, jossa on jatkuvuutta ja raamit. Freelancer-tekijän palkka voi olla mitä tahansa maan ja männynlatvan väliltä, riippuen ammattilaisen profiilista ja palvelupaketoinnista.

BBC:n malli on Viestinnän pääarkkitehti -palvelu, joka maksaa 2500 €/kk ja tuo yritykselle lisäresurssia päivän viikossa sekä päälle kuukausittaiset viestinnän ohjauspalaverit.  Osaamisprofiili on laaja: asiakas saa samassa paketissa tuen strategiseen viestinnän suunnitteluun ja taktiseen tekemiseen, toimituksellisesta sisällöstä markkinointiviestintään ja copywritingiin. Siis varsin kattavan paketin viestintä- ja markkinointiosaamista.

 

Viestinnän ulkoistuksen edut

Viestinnän ulkoistuksen keskeinen etu on kustannustehokkuus: Yritys välttyy kalliilta rekrytoinnilta ja työnantajakuluilta ja saa silti vankan, jatkuvan tuen viestintätiimiin. Ulkoistus helpottaa työkuormaa ja paineita omalta viestintäpäälliköltä.  Ulkoistettu viestintäpäällikkö on oman viestintäpäällikön työ- ja sparripari: usein viestinnän strateginen suunnittelu on hedelmällisempää, kun pallotteluapuna on toinen viestinnän ammattilainen.  Pitkässä yhteistyössä kasvaa myös yhteinen ymmärrys resurssien parhaasta optimoinnista ja viestinnän tuloksellisuudesta.

 

Jos et vielä vakuuttunut, lue BBC:n tuore asiakastarina:

Case: Viestintä palveluna toimii ja helpottaa arkea” – Miksi yli 100 hengen ICT-talo Elmo päivitti BBC-vuosisopimuksen toista vuotta putkeen?

Mikäli viestinnän ulkoistus ei ole ajankohtaista vaan tarvitsette tukea yksittäiseen viestintätehtävään, BBC:n viestintäpalvelut löydät täältä.   

Takaisin blogiin